De Finse gamemaker Rovio ziet de Angry Birds-spelletjes niet meer als winstmachine, maar als marketinginstrument. Daarom is de nieuwste game van het bedrijf gratis te downloaden.
De vliegende varkens en vogels van het spelletje Angry Birds zijn de afgelopen jaren immens populair geworden op mobiele apparaten.
Sinds de eerste versie eind 2010 uitkwam, stond de game steevast in de top tien in Apple’s App Store van best verdienende games, schrijft The Wall Street Journal.
Tot 2013. Rovio heeft veel concurrentie van andere succesvolle gamemakers zoals Supercell en King, die met Clash of Clans en Candy Crash Saga hoge ogen gooien. Het cruciale verschil: die spellen zijn gratis te downloaden, terwijl je voor Angry Birds op de iPhone of iPad moet betalen.
Rovio nu ook freemium-model
De makers van Clash of Clans en Candy Crush verdienen hun geld met aankopen in het spel zelf, de zogenoemde in-app purchases. Gebruikers kunnen door een klein bedrag uit te geven extra levens of virtuele valuta kopen.
Rovio heeft in het verleden geëxperimenteerd met dergelijke verdienmodellen. Het spel Angry Birds Go!, dat vorige maand uitkwam, is de eerste game van de Finnen die werkt volgens dat freemium-model. Het racespel is gratis te downloaden, maar om echt verder te komen moet je dokken (overigens tot chagrijn van sommige mensen die het gespeeld hebben).
Rovio wil Disney zijn
Natuurlijk hoopt Rovio door de spellen gratis te maken dat de boze vogels weer hun opwachting zullen maken in de toplijstjes van de App Store. Maar de stap wijst ook op een bredere strategiewijziging: de Finse appmaker ziet Angry Birds niet meer als winstmachine, maar als marketinginstrument.
Rovio wil namelijk meer zijn dan alleen een spelletjesmaker. Het heeft de ambitie uitgesproken om een entertainmentbedrijf à la Disney te worden. Daartoe is Rovio al aardig op weg.
Zo is er een tekenfilmserie van de varkens en vogels en komt er in 2016 een speelfilm uit. In de Finse stad Tampere en in het Britse Nottinghamshire zijn delen van pretparken inmiddels omgetoverd tot Angry Birds Land; China volgt binnenkort. En bijna de helft van de omzet kwam vorig jaar uit de verkoop van merchandise, zoals Angry Birds-knuffels, -shirts en -mokken.
Toch is Rovio nog lang geen Disney. Kijk alleen al naar de omzet. Disney had in 2012 omgerekend 8,3 miljard euro aan inkomsten. Met 152 miljoen euro is Rovio ruim vijftig keer zo klein.
Lees ook:
Brengt Angry Birds Go! maker Rovio tot nieuwe hoogten?
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl